IT Diensten

Voorkomende IT diensten
  1. Identificeer de besmetting: Voer een analyse uit van de computer(s) en netwerkomgeving om te bepalen welke bestanden zijn besmet met het virus en welke gebruikers of computers zijn aangetast.

  2. Isoleer besmette systemen: Isoleer de besmette systemen van het netwerk zodat het virus zich niet verder kan verspreiden.

  3. Verwijder het virus: Gebruik een anti-virusprogramma om het virus te verwijderen van de besmette systemen.

  4. Maak een backup van gegevens: Maak een backup van de gegevens op de besmette systemen voordat u verder gaat met het verwijderen van het virus.

  5. Herstel de systemen: Herstel de besmette systemen naar een eerder moment voordat het virus zich had verspreid.

  6. Update anti-virus software: Update de anti-virus software op alle systemen in het netwerk.

  7. Controleer de netwerkomgeving: Controleer de netwerkomgeving op andere beveiligingsproblemen en maak deze aan.

  8. Communiceer met gebruikers: Communiceer met de gebruikers over de virusbesmetting en geef aanwijzingen over hoe ze hun systemen kunnen beschermen tegen toekomstige besmettingen.

  9. Documenteer de situatie: Documenteer de situatie en de stappen die zijn genomen om de besmetting op te lossen, zodat er in de toekomst een snellere oplossing kan worden gevonden als er opnieuw een besmetting optreedt.

  10. Maak een plan voor incident management: Maak een plan voor incident management voor het geval een dergelijke situatie zich in de toekomst weer zou voordoen. Dit plan moet aangeven wie verantwoordelijk is voor welke acties en hoe snel deze moeten worden genomen.